tisdag 8 september 2009

Sommarstugan i Grekland

I somras bestämde mamma o pappa sig för att det var dax att starta planeringen för upprustning av sommarstugan i Grekland, så när vi var nere i Grekland träffade vi vår bygg/projektledare och gick igenom lite förslag på ritningar.

Vi har en ganska liten tomt så vi får inte bygga mer än 60 kvm så vi ville försöka få in så mycket som möjligt på så liten yta som möjligt. Eftersom det kommer att vara ett sommarboende behöver vi ju inte så stort men det är ju skönt att ha några rum. Nedan ser ni bild på hur den nuvarande stugan och tomten ser ut. Vi kommer att riva denna och sedan bygga en ny stuga med en stor terass där vi kan sitta och äta och ha det trevligt :)


Här nedan ser ni ritningen av den nya stugan. Det blir ett gemensamt kök och vardagsrum, en toalett med dusch och tvättmaskin samt två rum med lite garderober. Det kommer sedan att bli en vind på övervåningen som vi kommer att förbereda så att man kan sova där uppe också om hela familjen kommer på besök samtidigt.
Just nu är vi i processen att få byggnadslov och när alla papper är påskrivna på alla instanser i det byråkratiska Grekland kan vi sätta igång och riva den gamla stugan. Om allt går som planerat har vi en ny stuga nästa sommar. Jag kommer att uppdatera lite förhand hur det går med sommarstugan här på bloggen.

Jag var ute vid huset i måndags, snickarna är tydligen iväg och reser ett annat hus så det vara bara målaren och elektriken där men då fick jag lite datum från elektriken när han ville ha lampor osv. Samt så fick jag prata lite med målaren om hur vi ska göra på väggen över diskbänken i köket. Vi har ju två liggande fönster på den väggen som ligger precis vid diskhon. Frågan var om vi skulle kakla inne i fönstersmygen eller om vi skulle måla. Eftersom jag har tänkt att ha målat på hela väggen där bestämde jag mig för att måla även fönstersmygarna och inte ha kakel. Jag kommer att sätta en glasskiva mellan bänksskivan och fönstret (5 cm på höjden) då tänkte jag att man kan ju sätta glasskiva på fönsterkarmen också så slipper man oroa sig för att vattnet ska stänka där.

Idag tror jag att vår kamin har kommit, har inte varit ute vid huset ännu men tänkte ta en sväng imorgon. Då kanske jag har lite bilder att uppdatera er med.
Ha det så bra!

Inga kommentarer: