måndag 6 juli 2009

Regnsäkring

I fredags ringde jag runt och letade efter en plaststrumpa till vattenutkastaren från hängrännan. Varför gjorde jag detta? Jo eftersom vi ska måla huset under semestern har snickarna varit så snälla och inte monterat fast stuprännan utan bara hängränna och vattenutkastaren. Eftersom vi har ganska kort takfot betyder detta att om det börjar regna så rinner vattnet och skvätter gärna på träpanelen = inte bra.

Vi fick då ett tips av Göran att putsfirmor brukar använda sig av en plast strumpa och hänga på vattenutkastaren när de putsar hus, hmmmmm väldigt bra idé tyckte vi. Så fredagens uppgift för moi var att prata med en putsfirma och kolla vad dessa "strumpor" kunde inhandlas ifrån. Jag fick tag på en mkt trevlig kille som hjälpte mig och ringde runt till de olika firmorna eftersom när jag själv ringde och frågade var personalen väldigt frågande.....vadå en strumpa i plast hmmmmm.......

Efter lite efterforskning från Thomas på Puts o Kakel så hittade jag vad jag behövde på en av firmorna. Genast åkte jag dit eftersom regnet hängde i luften, jag var verkligen klädd för att springa runt på byggfirmor i kjol och högklackat, jajamensan :) Fick i alla fall fram denna "strumpa" och körde direkt ut till huset och frågade snickarna om jag hade inhandlat rätt. Och dagens bravader hade gett resultat, det var helt korrekt. Fick även en förklaring för hur dessa skulle sättas fast. Så i fredags eftermiddag efter jobbet åkte Johan och jag ut till huset och regnsäkrade det. Titta vad fint det blev:


Under lördagen hjälpte vi våra vänner att flytta in i deras fina nybyggda hus, allt gick fort och smärtfritt och nu bor dem i huset. Verkligen helt fantastiskt, sååå fint och så härligt! Dagen fortsatte med att vi började förbereda inför den stundande målningen med att maskera och plasta in fönsterna. Det var verkligen kul att få göra något åt sig själv och till sitt eget.

Nedan ser ni bild på vår garageport som har kommit upp.


På torsdag börjar min semester med en välbehövlig resa till Kroatien så nu blir det nog semesteruppehåll i bloggen fram tills vi börjar måla om två tre veckor, då ska ni alla få se vad fint huset kommer att bli.

Glad sommar på er!

Inga kommentarer: